16 maj 2010

Burknytt

Jag lever, men har de senaste veckorna fått mycket att bolla med i form av lärarvikariat och den medföljande tidspressen att hinna klart med de sista skoluppgifterna för att hämta ut min lärarexamen.
Tänkte återvända till bloggandet med några egna tycken och tänkanden kring amerikanska tv-serier, märkte att det blivit en del nämnvärt den senaste tiden. Den här veckan blev det bland annat klart att Heroes, FlashForward, Scrubs och Better Off Ted alla läggs ner inför nästa tv-säsong. Alla är serier som jag följt vid något tillfälle och framför allt de två förstnämnda nedläggningarna kom föga överraskande, Heroes fortsatte att gå utför efter en fantastisk första säsong och FlashForward genomgick mer än en identitetskris i sitt försök att ta över efter kultlångköraren Lost.
Lost har i sin tur bara två avsnitt kvar innan serien är definitivt avslutad, något som kändes helt otroligt och väldigt långt borta för ungefär tre år sedan. Den sista säsongen har inte lyckats gripa tag som den föregående, femte omgången gjorde, men än har jag gott mod att de lyckas knyta ihop säcken på ett värdigt sätt. En annan serie som snart tackar för sig är min personliga favorit 24, som egentligen också försvann medelst nedläggning, vilket blev klart för någon månad sedan. Men jag gråter inte för det, tvärtom känns det bra med ett avslut innan konceptet blir för uttjatat. Den (de facto) sista säsongen har dessutom tagit ut svängarna rejält och det är med spänning jag konstaterar att seriens avslutning ligger öppen för de mest otroliga möjligheter.
De som kommer sakna Scrubs eller Better Off Ted behöver inte heller oroa sig, för NBC:s nya sitcom Community känns definitivt här för att stanna en bra tid framöver. Träffsäker humor, rapp dialog och en uppsjö popkultreferenser gör det till den troligtvis mest sevärda bland de nya halvtimmesserierna.

Inga kommentarer: