20 september 2009

Inte helt förunderligt

Ibland när livet känns invecklat går jag i tankarna hur jag skulle formulera min eventuella självbiografi. Främst hur jag skulle beskriva min på ytan meningslösa, om än utelämnande, ungdomstid, överviktig och pubertalt sentimental med science fiction och rollspel som huvudsakliga intressen. Men så fanns det stunder när jag läste Junot Díaz bok The Brief Wondrous Life of Oscar Wao (utgiven på svenska som Oscar Waos korta förunderliga liv) då det kapitlet känns överflödigt.
Karaktären Oscar är nämligen på sina ställen en direkt spegelbild av mig i ungefär tolv- till 15-årsåldern, med en oändlig passion för alla klassiska nördhobbies och trevande, självsargande relation till människor av det motsatta könet. Díaz har med säkerhet själv varit i samma skor, för utöver att framställa världsliga problem som kraftiga lidanden så använder han träffsäkra referenser till stora som små heliga verk i nördens bibliotek (Lord of the Rings, Star Wars, Dungeons & Dragons, Watchmen och mycket mer) för att beskriva karaktärernas ömtåliga situationer. Vid ett tillfälle jämställer han till och med en grav misshandel med 107 hit points.
Díaz hade med enkelhet kunnat skapa en ny bibel för disorienterade tonåringar (och äldre) världen över, en "Den unge Oscar Waos lidanden" om man så vill, men hade uppenbarligen långt större ambitioner med sin bok än så. Uppemot två tredjedelar av boken (troligtvis mer) handlar nämligen inte alls om Oscar, utan om hur hans släkt i generationer har kämpat sig genom allehanda trångmål, från diktatorn Rafael Trujillos korrumperade Dominikanska Republik till förortslivet i New Jersey. Samtidigt som den resan är väldigt gripande så kommer Díaz inte ifrån att den historiska aspekten blir väldigt mycket tråkigare att läsa om än den mänskliga. Dessutom skulle väl även ni tro att en bok ger sin titelkaraktär mer utrymme än knappa tredjedelen av sidorna?
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao är fantastiskt egensinnigt skriven, men om jag återbesöker den så kommer det vara för varsamt utvalda delar.

Inga kommentarer: