14 juli 2009

Revueflex 3000 SL - Andra rullen

"Andra rullen?", kanske den uppmärksamme frågar sig. Så är det. Anledningen till att jag inte lagt upp bilder från den första är att det inte finns några. Eller åtminstone knappt. När jag tog ärvde kameran av min morfar litade jag fullt ut på den knaggliga ljusmätaren (kameran är trots allt från tidigt 60-tal), även om jag inte alltid trodde på vad den visade. Resultatet blev en underexponerad, gråsvart remsa. Motivet går bara att tyda i en eller två bilder, vilka jag eventuellt kommer lägga upp senare.
Redan på andra rullen övergick jag till att ställa in mina egna värden. Och jag är väldigt nöjd med resultatet, som kanske var det mest kontrastrika inom analogt svartvitt som jag uppnått hittills. Tyvärr gör dessa scannade versioner inte den faktorn full rättvisa.
Kameran är, som jag nämnde tidigare, identisk med den japanska Chinon CX. Den såldes under annat namn i Europa, efter import av det tyska företaget Foto-Quelle.
Rullen var en fyra år gammal Kodak Tri-X 400 (utgångsdatum i juli 2005).

Inga kommentarer: