30 maj 2009

Bra saker vecka 22:

  • From Back Home. Anders Petersen och JH Engströms gemensamma fotoutställning finns nu att beskåda på Värmlands museum i Karlstad. Deras skildring av Värmland är fascinerande och vid tillfällen så ärligt sann att en inföding som jag både nickar i instämmelse och ibland mår lite dåligt. Men landskapet och invånarna skildras trots allt med en fin värdighet. Särskilt Petersens bilder berörde mig starkt. Utställningen finns där att se hela sommaren, nyttja möjligheten! Välsorterade bibliotek borde inom kort även få in fotoboken med samma namn.
  • Veggo med bulgur. Suverän salladsrätt på Vilmas i Karlstad! Bulgur, bönor, soltorkade tomater, mozzarellaskivor, rostade pumpakärnor. Dessutom toppat med en dressing på balsamvinäger och dijonsenap. Fantastiskt!
  • Revueflex 3000 SL. Har fått ärva min morfars härliga småbildsformatkamera från 1974! Ett tyskt kameraföretag importerade under den eran utländska kameror (framför allt ryska och japanska) och marknadsförde dem under namnet Revueflex. Just denna är den tyska versionen av den japanska Chinon CX. Ett redigt hus med tre finfina och ljusstarka, fasta objektiv (35mm, 55mm och 135mm). Så fort jag har avslutat den nyss påbörjade fjärde rullen med Minoltan ska jag ge den ett försök. Har även fått sex stycken färgrullar på posten, med utgångsdatum i juli 2007, som jag ska mata Lomon med!

Inga kommentarer: