17 april 2009

Bra saker vecka 16:

  • A Long Way Down av Nick Hornby. Ljudboken som förgyller mina promenader och bilturer för tillfället. Jag är ingen gigantisk Hornby-fantast, men en tredjedel in har jag redan hittat många litterära ingredienser för en berättelse som tilltalar mig. Möten, genom slump eller öde. Uppgivna, eller mer exakt suicidala, människor och deras hopp om bot. Populärkulturella referenser som verkligen utgör en del av berättelsen och inte förblir vid tråkig namedropping. Kort sagt är jag tämligen imponerad över hur han lyckats väva ihop beståndsdelarna. Väntar med spänning på upplösningen. Dessutom är jag väldigt peppad inför Lone Scherfigs nya film, An Education, som Hornby skrivit manus till. En coming of age-story med Peter Sarsgaard i huvudrollen låter ju mer än lovande.
  • Late of the Pier. Deras debutplatta Fantasy Black Channel är den senaste kandidaten till årslistan. En helt fantastisk blandning av britrock, saftblandardisco och Mega Man-symfoni.
  • Skofynd. Aldrig till sällan när jag kommer till en klädrea så finns det några plagg kvar i min storlek. Och skulle de finnas kvar så kan man ganska snabbt se varför. Döm då av min förvåning, när jag under en shopping stroll i Karlstad kommer över ett par grymma Björn Borg seglarsneakers i franska färger, för under trehundra spänn! För mig var det i vilket fall en overklig känsla. Som att vara först på plats när frysen pajar och cafét delar ut gratis glass. Ja, okej, inte riktigt, men nästan.
  • Hemmasnickrad statistik. Mitt finfina Excel-protokoll säger att jag vandrat genom två procent av Sverige (på längden) på fyra dagar.

Inga kommentarer: