27 oktober 2008

Tre bra saker just nu:

Der Baader-Meinhof Komplex - När Bernd Eichinger ligger bakom en film vet man att det är högt produktionsvärde. Girigbuken bryr sig förvisso inte så mycket om rullarnas djup som sedlarna de odlar, men så länge rätt regissör sitter vid rodret så brukar brickorna falla på plats. Uli Edel är en sådan regissör. Filmen, baserad på Stefan Austs kontroversiella bok, hade kanske svårt att misslyckas med tanke på den otroligt begåvade rollistan (Bruno Ganz, Moritz Bleibtreu, Tom Schilling, Nadja Uhl och Stipe Erceg är bara en handfull personliga favoriter), men det fanns lägen där Edel visste att inte harva för länge. En detaljrik film som fungerar bra både som underhållning och någorlunda som historielektion. Varning utfärdas för de mest ömtåliga (det skjuts in skallar lite här och var) och de som inte klarar att se filmer som är längre än Hollywood-standard.

Mass Effect - Efter knappt 18 timmars speltid kan jag med säkerhet utnämna Mass Effect till en av de åtminstone tio största spelupplevelserna jag varit med om. Det är BioWares mest kompletta spel, efter fullträffar som de i The Knights of the Old Republic-serien. Anledningarna är många. Det har perfekt spelmekanik, otrolig frihet och en nästan overkligt genomarbetad storyline. Att det dessutom ger känslan av att uppleva en minst 50 timmar lång, välproducerad scifi-film gör det hela bara ännu större. Mass Effect är inte bara ett tips till de som gillar rollspel, det är ett tips till de som gillar spel i allmänhet.

Cluedo - Jag minns när jag för första gången diskuterade det klassiska brädspelet. Då förstod jag inte alls utförandet, kanske för att jag var alldeles för inne i komplicerade PnP-rollspel vid tillfället. Hur kan man lösa en gåta i ett brädspel, måste det inte finnas en oberoende spelledare som känner till svaret? När jag för några veckor sedan testade Cluedo för första(!) gången öppnade det nästan ett beroende till spelet. Så enkelt, men ändå så mångsidigt! Och ingen runda är den andra lik, särskilt om man spelar med olika vänner varje gång. Mitt beroende gör dessutom att jag kan bära upp min ena tisha med ökad stolthet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa! Man vill ju säga det hela tiden. Ligger lite bättre i munnen än "Reverend Green in the Winter Garden with a chandelier"

Eric Henriksson sa...

Cluedo, yes, the shit... Just köpt dvd-versionen... alltså... brädspel plus ledtrådar och annat på dvd... mycket trevligt