26 augusti 2008

En våg av bortlängtan

Under gårdagen tittade jag på Dennis Gansels nya film, regissören som tidigare gjort bland annat Napola - Führerns elit. Senaste rullen heter Die Welle och är en nyinspelning av berättelsen The Wave, om en lärare som vågar sig på ett socialt experiment med sin skolklass för att besvara frågan om en diktatur skulle kunna uppstå i "västvärlden" idag.
En halvt förutsägbar film, särskilt om man känner till originalstoryn, men ändå väldigt trovärdig. Lysande skådisar med Jürgen Vogel i spetsen. Men det som sköljde över mig mest var scenen ungefär en timme in i filmen. En "hemlängtan" till Berlin. För även om filmen ska utspela sig i en icke namngiven ort i västra Tyskland är det uppenbart att filmen är inspelad där. Och i nämnda scen anländer en hel drös ungdomar i buss för att se en match i vattenpolo - i badhuset Paracelsus-Bad. Med andra ord vid den tunnelbanestation närmast min tidigare lägenhet, vid badhuset jag gick förbi varje dag för att åka till jobbet eller in till centrum. Underligt mysigt, mitt i spänningen.
Något suddig bild, men bakom tjejen i rött syns U-Bahnhof Paracelsus-Bad. Badhuset ligger till höger utanför bild.

Inga kommentarer: