22 juli 2008

Holy flying rodents, Batman!

Har du läst riktigt gamla serier från förkrigstiden? Det är ju inget annat än förklädd porr, definitivt ett substitut för snusk!
– Eric om gammal seriepopularitet.

The Dark Knight petar ner The Godfather(!) från förstaplatsen på IMDb:s Top 250-lista! Frågan är om den kommer förbli just där, men det är ändå en otroligt stark benchmark. Och med det snittet lär den ju hålla sig kvar på minst topp 20 i listan efter att stormen har lagt sig.
Första Gudfadern-rullen har annars, så vitt jag vet, innehaft platsen så länge som listan har existerat.

Själv läser jag så många av Batman-berättelser i graphic novel-format som möjligt före premiären! Bland de senare kan jag varmt rekommendera The Long Halloween och Dark Victory. Delar av den förstnämnda lär kännas igen i den nya filmen, framför allt utvecklingen av karaktären Harvey Dent.

Näst på tur för mig är The Man Who Laughs och Arkham Asylum, som var två av Christopher Nolans största inspirationskällor till filmversionen av The Joker. Framlidne Heath Ledger fick ett exemplar av varje att "plugga på" inför sin roll. Vilket han gjorde med bravur, vad jag förstått.

--------------------

Läs även The Killing Joke av Alan Moore! En oväntat (nåväl, kanske inte från Moore) brutal och närgången berättelse, som bland annat var den första att avslöja Jokerns ursprung. Ska i kronologisk ordning läsas någon gång efter The Man Who Laughs, The Long Halloween och Dark Victory.

--------------------

Appropå Moore, den första trailern till Watchmen har dykt upp tidigare än väntat! Har i USA passande nog visats före The Dark Knight. Det ser onekligen mer lovande ut än vad jag anat, särskilt de första bilderna på Dr. Manhattan lugnade mitt sinne.
Enda funderingen just nu är om inte materialet till Rorschachs mask känns lite fel? Ni som läst boken känner kanske till dess föränderliga skepnad, som jag trott varit mer glansig. I trailern tycks den vara väldigt textilorienterad. Som tur är insinuerar den officiella hemsidan åtminstone att maskens "ansikte" aktivt ändrar form i filmen.

Inga kommentarer: