23 december 2007

Den taktila musikälskarens räddning

Vinylskivan är tydligen inne på en rebound och undertecknad har det senaste halvåret blivit intresserad på allvar. Dagen före julfärden till Sverige åkte jag därför runt i Berlin med en lista över butiker, i jakt på klappar och eventuella egna köp.

Efter en del halvdana ställen med skralt utbud eller skivor som inte föll just mig i smaken så hittade jag till slut Mr Dead and Mrs Free alldeles vid tunnelbanestationen Nollendorfplatz. Mycket pop och rock, smalt och indie. Det är nästan tur att kassan är skruttig för tillfället, annars hade jag kommit därifrån med flera kassar högkvalitetsplast och åtskilliga hundra euro mindre på fickan!

Investerade emellertid i Animal Collectives Strawberry Jam (en av årets klart bästa) till mig själv, samt The Eraser av Thom Yorke som julmusik till min morbror. Knappt 30€ för de båda, finfin deal!

2 kommentarer:

Mård sa...

Vinyl is the shit, Magnus. Det är bara att inse. Även om jag som nybliven ipodinnehavare nu också hanterar itunes med den äran. Visst skulle man döpa sin maskin till något bra?

Nå, själv gick jag loss på garageland i Umeå innan hemresa, tre lokala skivor till min bror (årets julklapp) och lite Zappaiansk galenskap till mig. Jag fasar för hur jag kommer hantera Sthlm och dess aldrig sinande utbud av vax och plast.

Unknown sa...

Ett stort plus för vinylen är att många artister erbjuder gratis nedladdning av hela albumet om man köper deras skiva i formatet. Då har man både till hemma och Podden. På Arcade Fires "Neon Bible" stod det t.o.m. "som tack för att du delar vår kärlek till vinylskivor".