14 september 2007

"Ich frag mich was wohl heute für'n scheiss passier'n wird?"

Efter två veckor i Berlin och en rannsakan av några gigantiska köpcentrums dvd-utbud har jag kommit fram till följande:
  1. Oväntat mycket svensk film ges ut på dvd i Tyskland, inklusive dubbning och hela köret. Vad sägs om titlar som Zurück nach Dalarna! eller Populärmusik aus Vittula? Bara ett stickprov, I tell you.
  2. Tyskar är sämst, eller om Sverige kanske är ännu sämre, på att inkludera engelsk textning på filmer producerade i hemlandet. Fattar de inte vilken marknad de går miste om? Vi snackar någon timmes text för att tillgängliggöra filmen för resten av världen. Personligen köper jag inga tyska filmer om det inte finns möjlighet för fler än mig att se dem sen.
Jag är ju hur som helst en fantast av germanernas skapande, så under min exkursion genom deras huvudstad hittade jag till slut ett gäng rullar som damp ner i köpkorgen. Med engelsk textning, såklart.
Utvärdering av köpen följer.

Inga kommentarer: