26 april 2007

You would know

Jag: Hur smakar egentligen sardeller?
Tobbe: Ungefär som sardiner.
Jag: Hur smakar sardiner?
Tobbe: Vet inte.
- Menydiskussion på restaurang Fontana di Trevi.

Det var nästan en regelrätt date mellan mig och Tobias igår. Restaurangmiddag, om än pizza, och en biofilm att toppa kvällen med, om än Wirtberg tillkom för att förvandla duon till en trio, men det var såklart bara skoj! Dessutom tog vi oss en öl på Leprechaun innan bion, vilket jag inte vet om jag skulle göra på en träff.

Hur som helst, filmen för aftonen var Sunshine. Hade på tisdagen smygstartat genom att se 28 Days Later, en annan Boyle-rulle som av någon konstig anledning gått mig förbi. Sistnämnda kändes något vassare, jag var nämligen väldigt kluven till Sunshine. Den var lite för mycket av Hollywoods skola, med dramatiska uppoffringar åt höger och vänster och åtminstone en "nu hände något som tvingar ut oss från rymdskeppet iförda trånga rymddräkter"-scen för mycket. Samtidigt hade den otroligt snygga scener (har med all rätt jämförts med Alien och 2001: A Space Odyssey), fet musik och några filosofiska element som verkligen engagerade. Exempelvis det evigt logiska och rationella tänkandet hos såväl karaktärerna som hos rymdskeppet Icarus huvuddator. Att tvingas av den humana gatan. Att inte tillåtas sätta enstaka människolivs värde framför mänskligheten, ens som reflex eller i tanken. Det är sann dramatik, som jag önskar de hade tagit till vara på lite bättre eller gett ett större utrymme.

Idag har varit en vanlig dag, så som de har sett ut i Karlstad. Suttit i Janinas lägenhet och skrivit. Sedan tog jag en sväng till Hanna och på det en promenad in till stan.
Hos Hanna lämnade jag ramen med mina "skrapbilder" som tidigare hängt på caféet i Ekshärad. Emma har sålt stället till tyskar nu, som tar över nästa vecka. Tyckte det var synd att ställa bilderna i ett hörn på rummet i Hole, så jag tog ner dem till Karlstad. Får se var de hamnar till slut. Hanna och Tobbes vindsvåning är väl inte så tavelhängnadsvänlig, så de kanske fraktas vidare några turer till.
Över en kaffe satte jag mig sedan på en uteservering och läste de två filmmanusen som Wirtmo och Tobbe filat på sedan ett tag tillbaka. Roliga och stämningsfyllda! Nu håller jag tummarna för att de lyckas förverkliga åtminstone något av dem.

Tillbaka på Norrstrand. Mer skrivande och funderande. Lägga in fler skivor på datorn. Boka biljetterna till Umeå. Lost och Mythbusters att avfokusera sig med.

Sardeller smakar förresten litegrann som väldigt saltig tonfisk. Oväntat lyckat pizzapålägg, som ju även är favoritditot för ett inte helt okänt pizzabud.

Nu är jag nördig. Då mår Hanna dåligt.

Inga kommentarer: