10 februari 2007

Sawing off the pavement, repenting their past lives

Två riksnyheter om Hagfors!? Så här mycket har inte hänt där sen det var danskt. Om det nu någonsin varit det.
- Sms från Hannes.

Underligt hur det alltid ska vräka ner från himlen varje gång jag reser någonstans. Men vackert. Och avslappnande. Tvingas vid flera tillfällen ner till minimala hastigheter när jag inte ser längre än fem meter av vägen framför mig. Finns inte mycket annat att göra då än att luta sig tillbaka och höja volymen på stereon.

Under torsdag och fredag har jag agerat lokalreporter i norra Värmland. Var ganska bra tillfälle att åka dit när det är Swedish Rally och allt. Inte för att motorsport rör mig i ryggen alls, men då kanske det behövs en extra hand. Även om jag mest var rädd för att stå i vägen. VF:s norra lokalredaktion ligger ju i Hagfors, händelsernas centrum vid den här tiden på året.

Men lokalredaktionen täcker upp ett gigantiskt område. Sunne och Torsby i väst, Munkfors i söder, Sysslebäck (eller rent utav Långflon) i norr... På första dagen fick jag åka med Thony på några uppdrag i Sunne. Han är en av tre reportrar som jobbar i Hagfors. Förbannat rolig människa. Var väldigt givande att diskutera journalistik med honom under timmarna vi var bilburna den dagen. Fick dessutom göra en av de två texterna som vi kom iväg för att fixa.

Under fredagen var jag kvar i Hagfors hela dagen, men under rallyt händer det ju en hel del. Eller ja, åtminstone mer än vanligt. Skrev en notis om en vält laxlastbil, en artikel om apoteket i Ekshärad och fotade en motorsågsskulptör. Fotot är det enda som jag ännu inte vet om de ska använda sig av, så jag slänger in det här nere. Senare under dagen tänkte jag unna mig en festlunch som avslutning på en flängig vecka, bara för att upptäcka att pizzeriorna i stan höjt sina priser inför rallyt. Fortfarande billigt för alla entusiastiska norrmän antar jag, men 90 spänn för ett flôtlôck känns inte rätt.














Klockan 04:30 imorse ringde broder Daniel. Han hade kommit ifrån folket han festade med i Hagfors och vandrat runt planlöst i någon timme. Eftersom jag däckat av trötthet redan vid 23:00 nån gång var jag åtminstone "jobbmorgonpigg", så jag slängde mig i bilen och körde för att plocka upp honom. Tog väl lite mer än en timme. Efter det sov jag till elva ungefär. Missade alltså det stora bilkaoset som blir här utanför varje år, när de ska köra sträckan strax bredvid vår gård. Alltid en väldigt bisarr syn. På sommaren kan man vänta en halv dag utan att ett fordon åker förbi. Nåja, inte riktigt, but still.

Ikväll är det festligheter på gång. Vet inte om jag orkar gå ut på obygdsdisco och trängas med skrålande britter till Grease-medleyn och Country Roads. Samtidigt är jag så sjukt festsugen. Frågan är väl hur sugen.

Till slut lite spontana reaktioner på händelser runt omkring mig:
  • Anna Nicole Smith. Vilket tragiskt livsöde. Snart i en Hollywood-film nära dig.
  • Werner Herzog! Båda hans DVD-boxar (den med egna rullar och den med Klaus Kinski-samarbetena) finns för ungefär 200 spänn styck på Play.com (fri frakt dessutom). Hett tips. Mina står här bredvid mig, redo att genomsynas.
  • Kokosyoghurt! Milko har börjat sälja det tillfälligt igen. Minns att de hade det i typ ett halvår när jag var 7-10 år gammal. Köpte på mig fyra enliterspaket igår.
  • Säkert (eller Säkert! som det verkar stavas)! Fan vilken underbar skiva. Mysiga melodier och starka texter. En präktig tronarve till Vapnet. Östersund gör helt klart bästa svenskspråkiga popen för tillfället.

Inga kommentarer: