23 oktober 2006

Till Petter.

Andreas: Vart är min stol någonstans?
Elli: Nä, Rickard Wolff tog den...
- En vanlig utekväll tog plötsligt en ovanlig vändning.

Idag fick jag ett vykort från kär och saknad vän, nämligen Petter i Varanasi. Det är alltid roligt att få "riktig" post. Började fila på ett vykort att svara med, men tråkigt nog vet jag inte om han har någon postadress i Indien som man kan skicka det till. Därför publicerar jag mitt svar här i förhoppning om att han får möjlighet att läsa bloggen om någon dag. En fördel med det hela är att jag inte behöver vara lika fåordig, de där kartongbitarna har ju sina begränsningar. Att döma av hans vykorts harmlösa innehåll känns det OK att publicera även det här, så eventuella nyfikna får en kontext till det hela.

Petters brev:

Broder!

Varma hälsningar från den heliga staden. Festivalerna avlöser varandra och med jämna mellanrum invaderas området där jag bor av vattenbufflar.
Hoppas allt går väl med dina studier och att inte den norrländska kylan får dig att krevera. Här är det 35 grader och min fältforskning går fint. Skulle dock gå bättre om jag fick lite riktigt kaffe.
Utöver fältarbete pluggar jag en kurs om multikulturella tendenser på ett av de tre universiteten i stan. Sen tar jag kurser i hindi och hata-yoga med blandad framgång.
Ha det gôtt!

MVH Petter

Mitt svar:

Svåger!

Ditt kort luktar kryddigt och instängt, vilket jag både hoppas och tror beror på din uppehållsort snarare än ett trångt transportflyg. Denna exotism är mycket välkommen i min snöregniga vardag.
För snöat har det, och regnat, här i Umeå. 35 plusgrader ligger så långt över mitt väderförstånd för tillfället att jag knappast kan föreställa mig det på ett rättvist sätt. Som tur är så trivs jag fortfarande lysande här uppe, vilket varken väder eller vind kan hindra. Tvärtom välkomnar jag kylan, eftersom jag inväntar den vackra och inspirerande vintern. Dessutom betyder varje millimeter som kvicksilvret rör sig nedåt att din hemkomst står allt närmre, vilket ju är långt ifrån någon negativ händelse i almanackan.
Studierna går fint här med, även om det harvas en del med att skaffa praktikplats inför våren. Ska ner till Karlstad över helgen och hälsa på några ställen, hoppas på drastiska förändringar då. Och hemlagad mat i några dagar.
Ha ett fortsatt inspirerande äventyr!

Din vän,
Magnus

Inga kommentarer: