10 juni 2006

The week in between - Part I

Henke: Karin har ju köpt en ny säng från... inte från IKEA, men vad heter det andra stället... med gåsen?
CJ: Hästens?
- CJ, född zoolog.

Över en vecka har passerat sedan mitt senaste inlägg. En vecka som förpassat mig från Norrlands kust till de värmländska skogarna, vi den konungliga hufvudstaden.

Det hela började redan torsdag den första juni. Det hölls utspark för utbildningens avgående tvåor på NH. På menyn stod tacobuffé och den sänktes med några välsittande öl. Therese och Emma, som styrt upp tillställningen, hade gjort ett bra jobb med förberedelserna och de flesta hängde kvar i lokalen tills stängningsdags. Men aftonen slutade inte där, för efteråt rullade såväl bilar som cyklar fullpackade med människor ner från skolan till Alla dagars välbekanta lokaler. Att vi i Times hade redovisning av våra TV-inslag vid klockan elva på fredagen verkade knappt någon bry sig om i stridens hetta, och själv korkade jag upp min andra flaska vin runt fem på morgonen.

Titti väckte mig strax före tiotiden på fredagsmorgonen. Då hade jag sovit bara något mer än en timme. Jag satte mig med ett glas vatten i köket och tvingade klunk för klunk ner vätskan för halsen i högsta koncentration. Elli blev rädd att jag skulle kräkas rakt ut där jag satt på stolen och lämnade i all hast rummet. CJ hann jag aldrig se skymten av, även om han egentligen var den enda i kollektivet som också hade redovisning. Fast eftersom vi var i samma arbetsgrupp så tänkte jag att det skulle bli lättare att täcka upp för hans frånvaro än att släpa upp honom ur sin sömn. Med sällan skådad ansträngning och rödtåriga, kisande ögon i det skarpa solskenet så låste jag upp cykeln och började trampa. Min mage imploderade sakta men säkert under dagens lopp, men en äppeljuice på skolan efter att jag anlänt och en bulle bjuden av Lasse Laban på kafferasten så började allt bli stabilt igen. Jag överlevde hur som helst och klarade mig hem för att äta en mindre middag och däcka i någon timme. Därefter åkte jag ner till CJ och de andra igen för att hämta grejerna jag lämnat kvar och avnjuta en filmkväll. Titti hade vid det laget redan lämnat orten för sommaren, men istället tillkom Hannes, Kickis, Stina (Thomsson, med dubbel-s väl?) och Karin. Danskt drama satte nivån.

Lördag morgon existerade inte i min värld. En dygnsrytm modell slarvsylta krävde sin långa sömn av mig den dagen. Lagom till att jag stigit upp och sugit in lite musik för att komma igång så ringde CJ och Elli och berättade lite överraskande att vi skulle resa söderöver redan nästa dag, på söndagen. Jag visste att det skulle bli mycket att göra, men gick ändå med på det. Det är trots allt väldigt mycket roligare att åka några stycken än helt själv. Det skulle bli buss, eftersom flyg- och tågbiljetter varit slutsålda just den helgen sedan länge tilbaka. Dagen började således med att vi drog till skolan och beställde bussbiljetter tillsammans, sen rullade vi återigen till gulvillan för att laga iordning en middag på vadhelst som fanns kvar i deras kylskåp. Det blev lyxigare än vad det låter, laxfilé och potatis med kompletterande sill och macka mättade magarna avsevärt. Och så några punköl som fanns kvar från torsdagnattens efterfest. När vi ätit oss dästa vinglade vi vidare till Laggan, dit han och Jessica hade bjudit in ett gäng på grilla och dryck. Där laddade vi ett tag innan de flesta av oss stack vidare till Scharinska. CJ drog hem och började städa/packa. På villan uppträdde SLS och vi gjorde en sista urladdning innan vi skulle lämna Umeå. Jag och Elli tog det dock mäkta lugnt eftersom vi också hade en natts packning framför oss. Jag var hemma strax efter två och lyckades få mig sömn runt fem eller halv sex.

När jag vaknade upp på söndagen satt jag i närmare en timme i min säng och bara lyssnade på musik och tittade ut genom fönstret över Fysikgränd. "Vi ses i höst", tänkte jag, greppade väskorna och började vandra till Ålidhems centrum och Ybussen.

Inga kommentarer: