6 mars 2006

Well, whatever.

I have an announcement to make. I'm sorry to tell you that Björk couldn't be here tonight. She was trying on her Oscar dress when Dick Cheney shot her.
- Jon Stewart, värd för årets Oscarsgala.

För ungefär en och en halv timme sen kom jag tillbaka hem. Har varit på besök när Umeå Studentkör hade övning i en källare här på Fysikgränd. Ska klippa ihop mitt radioreportage på det imorgon. Börjar bli en dålig vana för mig att vara ute i sista stund, men sen har jag varit långt ifrån inspirerad till att jobba ett längre tag nu. Blir bokstavligt talat förbannad på mig själv över faktumet, men idéer är något jag har väldigt svårt att tvinga fram å andra sidan. De måste få komma av sig själva.

I lördags var det fest. Gigantisk tillställning på Berghem. En husfest som involverade totalt åtta sudentkorridorer. Man fick gå in för det med festivaltänket, man kikade in hos några folksamlingar (föredragsvis i nått rum), lyssnade på om de spelade bra musik och satte sig för att prata om så var fallet. Innan galejet tömde vi några flaskor hos Örjan som smidigt nog bodde granne med kalasbyggnaden. Där samlades massor av kul folk, både bekanta och obekanta. Och även sånna som man är bekant med men träffar alldeles för sällan.

Inatt var det Oscarsgala. Jag var inte vaken längre än att jag kunde se Clooney vinna för bästa biroll, men redan det kändes lite överraskande eftersom jag snarare skulle tippat på Gyllenhaal eller Giamatti. Stor surpris även att Crash tog hem för bästa rulle. Bra film, men alldeles för inoriginell för ett så etablerat filmpris. Tycker jurynissarna helt har börjat tappa greppet. Eller så har de kanske gjort det redan, när jag tänker efter vilka filmer som vunnit de senaste åren.

Nu ska jag koppla över till TV:n en sväng. Strokes ska spela hos Letterman bland annat.

Inga kommentarer: